چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با استاندار مطرح کرد؛

خراسان شمالی می‌تواند به استان نمونه کشوری در حوزه کتابخانه‌ها تبدیل شود

دیدار و گفت و گوی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ظهر سه شنبه ۱۹ دی ماه در سفر استانی خود به خراسان شمالی که با هدف دیدار با کتابداران و بازدید از کتابخانه های عمومی این استان انجام شد، با محمدرضا حسین نژاد استاندار دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با استاندار خراسان شمالی با اشاره به ظرفیت کتابخانه های عمومی در کشور گفت: قدمت کتابخانه های عمومی در ایران به لحاظ تشکیلاتی به سال ۱۳۴۴ برمی گردد و در سال ۱۳۸۲ با تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور احیا می شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف توجه ویژه به کتاب، کتابخوانی و کتابخانه ها داشته اند، تصریح کرد: رییس جمهور نیز اهتمام بسیاری به موضوع کتابخانه های عمومی داشته اند؛ موضوعات مختلفی در این مدت مورد توجه دولت و ایشان قرار گرفته است؛ معیشت کتابداران، مردمی سازی کتابخانه ها، توسعه شبکه کتابخانه ای، دسترس پذیری و توجه به مناطق محروم. اخیرا دستوری داده اند که وزارت صمت ۲۰۰ دستگاه خودرو برای کتابخانه های سیار در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار دهد که بی سابقه بوده است. می توان گفت در هیچ دولتی این میران توجه به کتابخانه های عمومی وجود نداشته است.

خراسان شمالی می‌تواند به استان نمونه کشوری در حوزه کتابخانه‌ها تبدیل شود


رمضانی با بیان اینکه در کتابخانه های جدید ۶۰ خدمت تعریف و ارائه شده است، خاطرنشان کرد: خدمات جدید در کتابخانه ها مورد توجه ما در نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. با همکاری کمیته امداد در حال راه اندازی مراکز مشاوره در کتابخانه ها هستیم! چون مراکز مشاوره پرهزینه هستند و ما با این کار این هزینه ها را کاهش می دهیم.

دبیرکل نهاد در باب اهمیت کتاب و کتابخانه الکترونیکی نیز اظهار داشت: ما پیگیر تصویب سند ملی ترویج خواندن در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم، که با تصویب این سند اتفاقات خوبی در حوزه کتابخوانی خواهیم داشت. در دنیا میزان استفاده از کتاب الکترونیک، ثابت است ولی چون با تغییر سبک زندگی مواجه هستیم لازم است تا زمینه استفاده از کتاب های الکترونیکی را فراهم کنیم. بر این اساس قصد داریم تا پایان سال ۱۴۰۳ سکوی خدمات کتاب الکترونیکی را به بهره‌برداری برسانیم.
رمضانی در پایان استان خراسان شمالی را از حیث شبکه و سرانه کتابخانه ای پیش رو دانست و گفت: این اتفاق در این استان به برکت سفر رهبر معظم انقلاب است؛ در کمتر استانی تعداد کتابخانه‌های روستایی با تعداد کتابخانه‌های شهری برابر است.

خراسان شمالی می‌تواند به استان نمونه کشوری در حوزه کتابخانه‌ها تبدیل شود



استاندار خراسان شمالی نیز در این دیدار از پیگیری های خوب در باب احداث کتابخانه ها در استان سخن گفت و ادامه داد: در یک بازه زمانی مناسب تعداد بسیاری کتابخانه در سطح استان افتتاح شده است.
محمدرضا حسین نژاد با اشاره به جدید التاسیس بودن دو شهرستان خاطرنشان کرد: امیدواریم کتابخانه هم در دو شهرستان بام و صفی آباد و مانه احداث شود چون پایه و اساس کشور بر مبنای وجود کتاب و کتابخانه است.

حسین نژاد لازمه برقراری ارتباط با نسل جدید و فعلی را اهمیت به موضوع کتابخوانی و جایگاه کتاب دانست و اظهار داشت: نباید هیچ شهرستانی فاقدکتابخانه باشد.
 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 5 =